Yritys  |  YHTEYSTIEDOT  |  HUOLTO

New Holland TC 4/5

Uutta mukavuutta puintiin

New Holland TC -puimurimallisto tuo aivan uutta puintimukavuutta kokoluokkaansa. Uusi avara ja hiljainen Harvest Suite -ohjaamo vie mukavuuden korkealle tasolle. Ohjaamo on vaimenettu kuumityynyin ääntä ja värinöitä vastaan, mikä saa kuljettajan viihtymään ohjaamossa pitkänkin päivän.

Suomeen tuodaan kolmea mallia TC4.90, TC5.70 ja TC5.80, joista TC4.90 on nelikohliminen ja muut viidellä kohlimella varustettuja. Ensimmäistä kertaa nelikohliminen malli on mahdollista varustaa myös RS-jälkipuintikelalla.

Leikkuupöydän hallittavuutta on parannettu Control Float -sänkiautomatiikalla, joka on nyt vakiovarusteena kaikissa malleissa. Viljasäiliön kokoa on kasvatettu, ja se on nyt TC4.90:ssä 4800 litraa, TC5.70:ssä 5200 litraa ja TC5.80-mallissa 6400 litraa.

Hallintalaitteet ovat uuden ohjaamon myötä hyvin kuljettajan ulottuvilla, ja selkeästä A-pilarinäytöstä näkyvät tärkeimmät puintiin liittyvät tapahtumat. Ajokahva on myös uudistunut helpottaen leikkuupöydän ja tyhjennysputken hallintaa.

Puintikoneisto

TC4./5.-puimurit ovat tunnettuja tehokkuudestaan. Puintikela on leveydeltään TC4.90-mallissa 104 cm ja TC5.70- ja TC5.90-malleissa peräti 130 cm. 130 leveän puintikelan ja RS-jälkipuintikelan ansiosta 5-kohliminen TC5 on todellinen tehopakkaus. Puintikela on leveytensä lisäksi halkaisijaltaan harvinaisen suuri, peräti 60 cm.

Puintikelan kahdeksan varstaa on kiinnitetty vankkaan teräsrunkoon. Suuressa kelassa on paljon liike-energiaa selvittämään kuormitushuippuja. Varstasillassa suuren puinti- ja erottelualan takaavat 14 varstaa ja 111 asteen peitto. Puintivälin säätö tapahtuu helposti ohjaamosta.

Kaikki mallit pienintä myöten voidaan varustaa patentoidulla Rotary Separator -jälkipuintikelalla, joka tehostaa jyvien erottumista olkimassasta erityisesti kosteissa ja vihreissä olosuhteissa. Jälkipuintikela on halkaisijaltaan 59 cm ja se on varustettu omalla säädettävällä varstasillallaan. Puintikelalta kasvusto siirtyy olkikelalle, jonka nopeus on 2/3 puintikelan nopeudesta, mikä muuttaa olkimassan nopeutta ja suuntaa tehostaen erottelua.

Seulasto

Viettopinta ja yläseula yhdessä tekevät pitkää iskua, mutta vastakkaiseen suuntaan kuin alaseulan lyhyt isku. Isot ylä- ja alaseulat 1 mm säätövälillä mahdollistavat valtaosan puinneista ilman lisävarusteita. Viettopinnan ja yläseulan välissä on esiseula, josta jyvät pääsevät tippumaan suoraan jo alaseulalle. Tämä lisää puintitehoa ja vähentää yläseulan kuormitusta.

Puhaltimessa on patentoitu rakenne, jossa ilma imetään molemmista päistä sekä koko leveydeltä puhaltimen päältä. Yhdistämällä keskipako- ja aksiaalipuhaltimien parhaat puolet voidaan ilma ohjata tarkasti seulastolle. Puhaltimen nopeus säädetään sähköisesti ohjaamosta, jossa myös kierroslukumittari sijaitsee.

Kohlimien alle on lisätty led-valo parantamaan näkyvyyttä seulastolle.

TC4/5-puimureissa viljasäiliö on moottorin ja ohjaamon välissä, ja se toimii siten samalla äänieristeenä. Säiliön tilavuus on TC4.90-mallissa 4800 litraa, TC5.70:ssa 5200 litraa ja TC5.80:ssa 6400 litraa.

Suurten säiliöiden ansiosta puimuri voi puida pitkään pysähtymättä tyhjentämään. Tämä lisää osaltaan koneen tehoa ja tuottavuutta.

Viljasäiliö sijaitsee suoraan vetoakselin yläpuolella taaten ideaalisen painonjakauman täyttöasteesta huolimatta. Säiliön täyttyessä painosta 80 % on vetoakselilla, mikä takaa hyvän kulkukyvyn. Taka-akselilla on painosta 20 %, mikä takaa hyvän ohjattavuuden kaikissa olosuhteissa.

Tyhjennysjärjestelmä koostuu kahdesta peräkkäisestä vahvistetusta ruuvista. Tehokas tyhjennys on mahdollista ilman jyrkkiä kulmia. Kuljettaja voi kääntää tyhjennystorven hydraulisesti haluamaansa asentoon. Tyhjennystä voidaan käyttää kaikissa torven asennoissa, joten perävaunu saadaan kokonaan täytettyä siirtämättä puimuria. Nopeudella 72 litraa sekunnissa suurinkin säiliö tyhjenee parissa minuutissa.

Ohjaamo

TC4/5-mallien kokonaan uusi Harvest Suite™ -ohjaamo tarjoaa suuresta kaarevasta tuulilasista täydellisen näkyvyyden sekä kasvustoon, pöydälle että sängelle. Ohjaamon melutaso on huomattavan alhainen, ja lisämukavuutta tuovat ilmaistuin ja irrotettava kylmälaukku. Reilun kokoinen ja päällystetty apuistuin takaa, että myös matkustajalla on mukavat ja turvalliset oltavat pidemmänkin ajan.

Tärkeät tiedot puinnista ja moottorin toiminnasta sekä huollosta näkyvät selkeästi etupaneelin näytöiltä ja monitorista. Hallintalaitteet ovat uuden ohjaamon myötä hyvin kuljettajan ulottuvilla,

ja selkeästä A-pilarinäytöstä näkyvät tärkeimmät puintiin liittyvät tapahtumat. CommandGrip™ – monitoimiohjain on sijoitettu konsoliin kuljettajan oikealle puolelle parhaalle paikalle.

Isoista peileistä näkee enemmän ja paremmin, eli ajaminen ja puinti on turvallisempaa pellolla sekä maantiellä. Ohjaamo on asennettu kumityynyjen varaan, joten se on hyvin eristetty puimurin rungosta. Äänentaso on vain 74dB(A), eli korvalle huomattavan alhainen. Kuljetusajoa tai pysäköintiä varten portaat voidaan kääntää kätevästi etupyörän eteen.

Leikkuupöytä

Monipuolinen ja helposti säädettävä laonnostokela varmistaa kaikkein pahimmankin lakoviljan tarkan leikkuun. Terän suuri iskunopeus mahdollistaa suuren ajonopeuden myös sitkeässä kasvustossa. Leikatun viljan siirtää syöttökuljettimelle suurihalkaisijainen syöttöruuvi, jossa on korkea ruuvin siipi ja syöttösormet koko leveydellä.
Control Float -korkeusautomatiikka helpottaa leikkuupöydän hallintaa puitaessa leveillä pöydillä epätasaisilla pelloilla. Pöydänkorkeusautomatiikka ”muistaa” säädetyn sängenkorkeuden päisteeltä kasvustoon tultaessa.
Vaurion sattuessa New Hollandin pultattu terälappu on helppo ja nopea vaihtaa pellolla. Lisäksi pöydän runkopalkin sisällä on täydellinen varaterä
.

Tukoksen sattuessa syöttökuljettimen alle sijoitettu voimakas sähkömoottori peruuttaa koneistoa. Heijaamalla pöytää ja elevaattoria edestakaisin on mahdollista selvittää vaikeimmatkin tukokset. Peruutuskoneiston ollessa osa syöttökuljetinta sitä voidaan käyttää yhdessä eri pöytien kanssa.

TC4/5-puimureiden helposti tyhjennettävä kivikouru on koko kuljettimen levyinen ja sen suuri tilavuus merkitsee vähemmän tyhjennyskertoja. Kivikouru tyhjennetään vetämällä syöttökuljettimen oikealla puolella olevasta vivusta, jolloin kourun etuseinä kääntyy ja kivet putoavat pois. Edelleen irrottamalla muutama pultti voidaan päästä käsiksi viettopintaan ja varstasiltaan.

Moottori

TC4/5-puimurit on varustettu polttoainetaloudellisilla NEF turbomoottoreilla. TC4.90 ja TC5.70 ovat teholtaan 175 hv ja TC5.80:ssa moottoriteho on 227 hv.  Uusimmat päästömääräykset täyttävässä SCR-moottorissa pakokaasuja ei kierrätetä, vaan typen oksidit muutetaan katalysaattorissa turvallisesti vedeksi ja typpikaasuksi, joita on ilmakehässä luonnostaan paljon. SCR-järjestelmä on erillään moottorista, eikä se vähennä tehoa tai vääntömomenttia, vaan lopputuloksena on moottorin parantunut suorituskyky ja alhaisempi polttoaineen kulutus

Käytön aikana kaikki moottorin, hydrauliikan ja hydrostaattisen voimansiirron kriittiset lämpötilat ja paineet ovat automaattisessa valvonnassa. Häiriön sattuessa moottori pysähtyy välittömästi automaattisesti. Kuljettajan tarkastettua häiriön syyn, järjestelmä voidaan kuitata ja moottori käynnistää uudelleen. Järjestelmä voidaan myös ohittaa esim. onnettomuustilanteessa.

Moottorin jäähdytysjärjestelmän perustana on itsepuhdistuva, pyörivä imusiivilä, joka estää roskien pääsemisen jäähdytysjärjestelmään. Tehokas puhallin imee jäähdytysilman jäähdyttimien läpi. Imusiivilässä oleva puhdistin puhaltaa roskat pois siivilästä ja puimurin luota. Tämä huoltovapaa järjestelmä takaa jatkuvan tehokkaan jäähdytyksen ilman seisokkeja.

Moottorin ilmanotto sijaitsee imusiivilän takana, jolloin kaikki isommat partikkelit on jo suodatettu pois. Ennen pääsyä moottoriin ilma suodatetaan isolla paperielementtisuodattimella, jossa on pakoputki-injektori. Järjestelmässä pakokaasut imevät mukaansa ilmanpuhdistemesta pieniä partikkeleita, jotka sitten palavat pakokaasujen mukana. Tämä pidentää suodattimen puhdistusväliä oleellisesti. Suodattimen tarkastustarpeesta kertoo ohjaamossa oleva varoitusvalo.