Yritys  |  YHTEYSTIEDOT  |  HUOLTO

Case IH Magnum

Legendaarisimpia tuotteita maatalouskoneiden historiassa

 

 

Magnumin maine ja johtava asema perustuu arvostettuihin sukujuuriin, ja ennen kaikkea vuosien saatossa myytyyn yli 150 000 Magnum -traktoriin. Siksi Magnumista on tullut jo kauan sitten alan kulmakivi ja mittari, johon muita isoja traktoreita verrataan.

 

KUNNIOITUSTA HERÄTTÄVÄÄ VOIMAA

Pääset Magnumin tunnelmaan heti, kun käynnistät moottorin. Kun lisäät hiukan kaasua ja vaihdat vaihteita ylöspäin, koet uskomattoman elämyksen. Tässä on sitä jotakin, mitä ei muista löydy! Voima on kerrankin hallussasi. Ohjaamoon ei kuulu räminöitä eivätkä töyssyt tunnu kehossa. Kaikki aikaa säästävät toiminnot ovat sormiesi ulottuvilla. Vaikuttavaa hallittavuutta ja helppoa käsiteltävyyttä. Ajamista on mukava jatkaa.

Ohjaamo

Magnumissa on markkinoiden tilavin ohjaamo, ylivoimainen mukavuustaso sekä paras näkyvyys kaikilla mahdollisilla kriteereillä mitattuna. Case IH:lle tyypillinen hallintalaitteiden työergonominen sijoittelu toistuu myös Magnumissa.

Istuin on aktiivijousitettu ilmaistuin, jossa jousitus reagoi liikkeisiin salamannopeasti ja automaattisesti. Jousitus toimii pysty- ja vaakasuunnan lisäksi myös sivusuuntaan. Kattavaan vakiovarustukseen kuuluvat myös mm. automaatti-ilmastointi sekä ohjaamon jousitus. Ulkopeilitkin säätyvät sähköisesti. Apukuskille on oma pehmustettu istuimensa.

JOHTAVASSA TRAKTORISSA ARVOISENSA OHJAAMO

Case IH on suunnitellut Magnumin ohjaamon traktorin arvon mukaisesti. Kaikki hallintalaitteet on integroitu oikeanpuoleiseen käsinojaan; kaasuvipu, Powershift-vaihteet, nostolaite, sähköventtiilit ym. Halutessasi hieman lisää luksusta ajamiseen voit valita lisävarusteena myös muhkean mukavat nahkapäällysteiset kuljettajan ja apumiehen istuimet sekä nahkaisen ohjauspyörän.

Moottori

Magnumin sydän on valtavan tehokas 8,7l turboahdettu, välijäähdytetty Common rail -moottori. Magnum mallisto tarjoaa 284hv-417hv maksimitehon ja 1 229Nm- 1 850Nm maksimiväännön. Tämän lisäksi on käytössä lisäteho-ominaisuus, mikä antaa lisätehoa jopa 35hv ja vääntöä vajaat 180Nm lisää.

CASE IH SCR-PUHDISTUSTEKNOLOGIA

SCR-Puhdistusteknologia perustuu pakokaasujen käsittelyyn vasta moottorin jälkeen. Tämän ansiosta moottori on voitu suunnitella toimimaan aina parhaalla mahdollisella hyötysuhteella ja tuottamaan maksimaalisen tehon pienimmällä mahdollisella polttoaineen kulutuksella. Kun monimutkaiset pakokaasujen uudelleenkierrätys ja hiukkassuodatin on jätetty asentamatta, on moottori pysynyt yksinkertaisena ja kompaktin kokoisena. SCR-teknologia tuo lisää tehoa ja vääntöä, alentaa polttoaineen kulutusta ja parantaa moottorin luotettavuutta samalla kun päästöt ympäristöön alenevat. SCR on Magnum kokoluokan traktoreissa ylivoimainen ratkaisu ja se kasvattaa Magnumin etumatkaa kilpailijoihin entisestään.

 

 

Vaihteisto

 

Vaihteisto on moottorin jatke, minkä tehtävänä on välittää moottorin tuottama teho renkaisiin/teloille ja hyötykätyttöön. Vaihteiston valinta on yksi traktorin ostajan tärkeimmistä valinnoista. Magnumiin on tarjolla kaksi vaihteistovaihtoehtoa FPS- täyspowershift ja CVX- aidosti portaaton vaihteisto.

AKTIIVINEN ETUAKSELIN JOUSITUS

50 km/h-versioissa varustukseen kuuluu etuakselijousitus sekä etupyörien erillisjarrut. 50 km/h -versioissa on aktiivinen etuakselijousitus ajomukavuuden ja turvallisuuden parantamiseksi. Aktiivijousituksella traktorin pituuskallistelua saadaan vähennettyä etenkin maantieajossa ja etukuormainkäytössä.

Aktiivijärjestelmä seuraa 100 mm joustovaralla olevan etuakselin liikkeitä, minkä mukaan vaimennusta ja painetta säädetään paineakuilla ja venttiilijärjestelmällä. Etujousituksessa on automaattinen tasonsäätö kuormituksen mukaan. Neliveto ja tasauspyörästöjen lukot edessä ja takana vapautuvat ja kytkeytyvät automaattisesti nopeudesta ja ohjauskulmasta riippuen.

 

FPS – kaikki vaihteet ilman kytkintä

FPS vaihteisto on 18 (40 km/h) tai 19 (50 km/h) full powershift vaihteisto, missä kaikki vaihteet on käytettävissä ilman kytkintä ja vedon katkaisua. Multicontroller kahvasta hoituu vaihteiden ja suunanvaihto, kahva toimii myös käsikaasuna.

CVX – aidosti portaaton

CVX vaihteisto on aidosti portaaton vaihteisto. Magnumin CVX vaihteistossa on neljä aluetta, mutta kaksoiskytkin hoitaa vaihtamisen niin hienosti ettei kuski edes sitä huomaa. CVX on ajomukavuutta parhaimmillaan, minkä Case IH:n ajokahva ainutlaatuisella toiminnallisuuudellaan täydentää.

CVX:ssä nopeutta lisätään ajokahvaa eteenpäin vetämällä. Kun kuljettaja vetäää ajokahvaa taaksepäin, traktori moottorijarruttaa. Loppuun asti taaksevedettynä traktori pysähtyy ja myös pysyy paikoillaan. Tämä on loistava ominaisuus esim. siirtoajossa risteykseen tullessa ja siitä lähdettäessä.

 

 

Hydrauliikka

 

Magnumin hydrauliikka perustuu säätyvätilavuuksiseen mäntäpumppuun, joka tuottaa öljyä reilut reilut 160 l/min (FPS) ja 175 l/min (CVX). Jos tämä ei vielä riitä, voi Magnumin tilata myös tehdasasenteisella 236 l/min (FPS) ja 221 l/min (CVX) Hi-Flow tai 297 l/min (FPS) ja 278 l/min (CVX) tuoton tarjoavalla Twin-Flow hydrauliikalla. Vakiona on 5 kpl monipuolisia elektronisesti ohjattuja venttiilejä, joissa kaikissa on ohjelmoitava ajastus sekä virtauksen säätö. Lisävarusteena saatavilla on myös kuudes hydraulilohko. Jokaisen hydrauliikkalohkon maksimituotto on 133 l/min.

JÄMERÄ NOSTOLAITE

Magnum 250 ja 280 malleissa nostovoimaa löytyy reilut 8 800 kg. Kolmessa suuremmassa mallissa nostovoimaan on peräti reilut 9 700kg (Magnum 310) ja reilut 10 900 kg (Magnum 340 ja 380). Noistolaitteiden hallinta onnistuu hienosto työergonomisesta käsinojasta.

 

 

 

Voimanotto

 

Magnum on tehty väsymättömäksi ja sitkeäksi vetokoneeksi tai väkeväksi voimanlähteeksi. Tarjolla on vakiona  1000 kierroksinen ja lisävarusteena 540/1000 nopeuksinen voimanotto. Voimanoton 1 000 kierrokset saadaan 1 803 rpm ja päällekytkentä tapahtuu sähköhydraulisesti. Päällekytkentä on mahdollista tehdä myös lokasuojasta.

 

Magnum Rowtrack

 

Magnumiin on saatavilla telat takarenkaiden tilalle, jolloin puhutaan Magnum Rowtrackista. Teloilla on monia vahvuuksia renkaisiin nähden kuten parempi pito, pienempi pintapaine, ne ovat renkaita kapeammat ja tarjoavat joustavuutta kun työt onnistuu äärimmäisissäkin olosuhteissa.

Keskimäärin voidaan sanoa, että renkaiden luiston myötä menetetään vetotehoa (ja vääntöä) noin 15%. Voimanvälitys maan ja renkaan välillä on tehokkainta, kun luisto on noin 10 – 20 %. Tämä on fysiikkaa ja kaikille toimijoille sama. Ilman luistoa ei ole pitoa eli se on välttämätön paha. Luisto kasvaa sitä mukaan kun olosuhteet heikkenee ja jossain vaiheessa luisto% menee liian suureksi, peltoon tulee urat ja meno jopa pysähtyy (renkaat sutii). Mitä haastavammat olosuhteet, sitä suurempi ero renkaiden ja telojen välillä on. Tämä perustuu siihen, että telojen pintapaine on pienempi ja kantavuus suurempi.

Telojen osalta tehohäviö on noin 0,5% – käytännössä tämä tarkoittaa, että esim. 310 Magnum Rowtrack (maksimitehoiltaan 347hv) vastaa vetoteholtaan 430hv traktoria, missä on renkaat.

Telojen avulla voidaan raskailla koneilla mennä pelloilla ja silti toimia erittäin alhaisilla pintapaineilla. Tämä mahdollistaa esim. apulannan pintalevityksen syysviljoille erittäin aikaisessa vaiheessa. Myöskin kyntäminen hyvinkin märissä olosuhteissa onnistuu ilman maan tiivistymistä.

Telat tekevät paripyörät tarpeettomaksi. Tämä luo todella suurta ajomukavuutta kun koneen leveys kapenee huomattavasti. Myöskin kustannuksissa säästetään kun paripyörät voidaan jättää hankkimatta.

Paras mahdollinen vetoteho

Telojen sisäpuolela olevat korvakkeet/hampaat menevät vetopyörän loveihin (kuin ketju), minkä ansiosta vetopyörän ja telan väliin ei tule luistoa (tehohäviötä). Telat kiristyvät hydraulisesti ja automaattisesti, mikä oleellisesti helpottaa kuljettajan työtä.Telat ovat itsepuhdistuvat, mikä oleellisesti lisää niiden käyttöikää ja omalta osaltaan helpottaa kuljettajan työtä.

 

 

Paras mahdollinen pito

Pienet keskipyörät on asennettu 1,5cm alemmas niin, että maantiellä ajettaessa selvästi pienempi osa teloista osuus maahan. Tämä vähetää kulumista, ääntä ja parantaa kääntyvyyttä. Pellolle mentäessä telat painuu sen verran, että ne koskettaa koko pinta-alallaa maata ja näin maksimoi pidon. Telat painuvat maahan koko kontaktipinnallaan myös erittäin painavaa kuormaa vedettäessä.

 

Paras mahdollinen ajettavuus

Magnum Rowtrackin ratkaisu, missä takarenkaat on korvattu teloilla, on ylivoimaisesti markkinoiden paras ratkaisu. Traktorin maahan kohdistama pintapaine pysyy matalana mäkisessä maastossa tai esteitä ylitettäessä. Kuljettajalle Magnum Rowtrack on tasainen, miellyttävä ja helppo ajettava.

Paras mahdollinen ketteryys

Magnum Rowtrack on erittäin ketterä ja kääntyminen tällä koneella on maan rakenteen kannalta hellävaraista. Tässä ratkaisussa tosiaankin on yhdistetty telojen ja renkaiden parhaat puolet jolloin lopputuloksena on ainutlaatuisen monipuolinen, tehokas ja helppokäyttöinen traktori.

Automaattiohjaus

Parantaa työn tehokkuutta

Automaattiohjaus on työn tehokkuutta eniten parantava lisävaruste, mikä nykyajan traktoriin on saatavilla. Paraskin kuski ajaa noin 10 % päällekkäin tai hänelle jää välipaikkoja. Tämä 10 % on täysin hukkaan heitettyä työtä ja resurssien tuhlaamista. Karkeasti voidaan sanoa, että automaattiohjauksella koneketjusta saadaan 100 % hyödynnettyä. Tämän ansiosta esimerkiksi olemassa olevaa koneketjua voidaan pitää pykälää pienempänä suhteessa koneketjuun, missä automaattiohjaus ei ole käytössä.

Automaattiohjaus+automaattinen päistekäännös

Automaattiohjaukseen on saatavilla automaattinen päistekäännös (katso alla oleva video) erittäin edullisesti. Automaattinen päistekäännös entisestään lisää ajomukavuutta, vähentää peltomaan tallautumista ja tekee päisteestä juuri semmoisen kuin kuljettaja haluaa. Traktori voidaan laittaa kulkemaan  jokatoista ajolinjaa pitkin jolloin päistekäännöksestä saadaan hieman loivempi. Loivempi päistekäännös on hellävaraisempi peltomaalle ja mukavampi kuljettajalle.

 

Automaattiohjaus+automaattinen päistekäännös+päisteautomatiikka

Parhaan työtehon, työmukavuuden ja resurssien maksimaalisen hyödyntämisen saa kun yhdistetään automaattiohjaus, automaattinen päistekäännös ja päisteautomatiikka. Päisteautomatiikan avulla päisteessä toistuvat toiminnot (ajonopeuden säätö, ulosoton pysäytys, nostolaitteiden nosto, hydrauliikan toiminnot yms.) voidaan ohjelmoida tapahtumaan automaattisesti päisteeseen tultaessa. Voidaankin sanoa, että kun tämä voittajan yhdistelmä on käytössä, ei kuljettajan tarvitse huolehtia traktorin ajamisesta kuin työn alussa ja lopussa.

Kuinka tarkka automaattiohjaus on?

Automaattiohjauksen tarkkuus vaihtelee käytössä olevan tarkkuussignaalin mukaan. Tarjolla on kaksi tarkkuussignaalia: Egnos, minkä tarkkuus suomessa on 20-30cm ja RTK, minkä tarkkuus on 2-4cm. Egnostarkkuussignaalin käyttö on ilmaista, kun taas RTK:n käytöstä on maksettava käyttömaksua Geotrimille. Vahva suositus on, että esim. kylvössä, lietteen levityksessä ja niitossa käytettäisi RTK tarkkuutta, kun esimerkiksi äestyksessä, kevytmuokkauksess ja kasvinsuojelussa voidaan pärjätä Egnostarkkudella. RTK on täysin jälkivarusteltavissa, mikä antaa päätöksenteolle hieman joustavuutta. Traktorimyyjän kanssa kannattaa keskustella, kumpi tarkkussignaaleista sopii paremmin käyttäjän tarpeisiin.