Yritys  |  YHTEYSTIEDOT  |  HUOLTO

Case IH Optum

Suunniteltu hurmaamaan, rakennettu kestämään

 

 

Optum mallisto koostuu kolmesta mallista tarjoten teholuokan 260hv-313hv. Optum on suunniteltu euroopan pienehköille peltolohkoille, missä traktorilta odotetaan tehoa, ketteryyttä, miellyttävää ajettavuutta ja hyvää polttoainetaloudellisuutta.
Optum tarjoaa suurten traktoreiden luokassa huipputason teho-paino-suhteen. Uusi öljypohja on olennainen osa kantavaa rakennetta, ja se poistaa suurimman osa runkoon kohdistuvast kuormituksesta. Traktorin omapaino on 11 000 kg ja suurin sallittu paino 16 000 kg, mikä on optimaalinen painotuksen ja vetotehon kannalta.

Ohjaamo

Optumin ohjaamosta on erittäin hyvä näkyvyys joka suuntaan traktorin ympärille. On jopa ällistyttävää, kuinka hyvin näinkin isosta traktorista näkee esimerkiksi traktorin eteen. Työpäivät ovat usein pitkiä ja etenkin syksyllä pimeä tulee melko varhain. Optumin erittäin kirkkailla LED- työvaloilla työtila voidaan valaista täydelliseen 360 asteen näkymään.

Optumin ohjaamo noudattaa muistakin malleista tuttua kaavaa, hallintalaitteet on tismalleen samoilla erittäin työergonomisilla paikoilla. Optumin ohjaamo on hiljainen ja miellyttävä, missä kuljettaa pystyy sujuvasti traktorityön ohessa pitämään vaikka puhelinpalaverin.

Ohjaamon jousitus on vakiovaruste kaikissa Optum-traktoreissa samoin kuin huipputason matalataajuusjousituksella varustettu Dual Motion -istuin. Istuimen voi valita joko kankaisena tai nahkaverhoiltuna. Parhaan mahdollisen sisätilan haluava voi tilata itselleen alansa huippua edustavan nahkaverhoillun ja ilmastoidun Maximo Evolution -istuimen.

Laajasta lisävarustevalikoimasta löytyy monipuolisten istuinvaihtoehtojen lisäksi mm. lämmitettävät etu- ja takalasit, kattoikkuna ja rebgaspaineen näyttö, mitkä tekevät Optumin ohjaamosta entistäkin paremman.

Moottori

 

Case IH Optum CVX- mallisto koostuu kolmesta mallista joiden konepeiton alla sykkii kompakti 6,7 litran NEF-moottori. Optumin kolmen mallin maksimitehot on 273hv, 288hv ja 313hv. Vääntöä tästä mallistosta löytyy 1 173-1 282 Nm.

Moottorissa ei ole monimutkaista pakokaasujen takaisinkierrätystä eikä hiukkassuodatinta, vaan pakokaasujen jälkikäsittely tehdään kokonaan moottorin ulkopuolella tehostetulla SCR-järjestelmällä. Nämä ovat voimanlähteitä, jotka antavat hevosvoimia, vääntöä ja luotettavuutta.

Kierrosautomatiikan avulla voidaan ohjelmoida muistiin 2 eri moottorin kierrosnopeutta, jolloin esimerkiksi voimanottokäytössä kierrosluku pysyy tarkasti kohdallaan kuormituksen muutoksista huolimatta.

Moottorin tehon ja väännön ominaisuudet on erittäin hyvät tarjoten erittäin laajan moottorin kierrosluku alueen, missä  maksimitehot ja väännöt on käytettävissä. Esimerkiksi maksimiväännöt on käytettävissä 1 200-1 800 moottorin kierroslukualueella. Voit siis nauttia hyvästä polttoainetaloudesta ilman kompromissia tehokkuuden suhteen.

Optum CVX -mallit hyödyntävät automaattista tuottavuuden hallintajärjestelmää (APM). Se auttaa pienentämään polttoaineen kulutusta tarkkailemalla jatkuvasti moottorin kierroksia ja tarvittavaa tehoa. CVX-vaihteisto varmistaa voimanoton nopeuden pysymisen tasaisena. Lopputuloksena on paras tasapaino polttoaineen kulutuksen ja tehon tarpeen välillä. ECO Drive -toiminnolla portaaton vaihteisto pystyy saavuttamaan suurimman ajonopeuden tavallista alemmilla moottorin kierroksilla. Seurauksena on merkittävä säästö polttoaineen kulutuksessa.

Kolla on väliä

FPT on maailman toiseksi suurin moottorien valmistaja. FPT valmistaa noin 2,4 miljoonaa moottoria vuosittain ja on erittäin merkittävä tekijä mm. raskasliikenteen moottorien valmistajana. Raskasliikenteen vaatimukset moottorin kestävyydelle ja taloudellisuudelle on erittäin suuret. Myöskin ympäristölainsäädäntö raskasliikenteessä on selvästi maatalouskoneita tiukemmat. FPT:n vankka kokemus, tuotekehitysresurssit ja sitoutuminen moottoriteknologiaan näkyy Case IH:n traktorien mahtavassa suoristuskyvyssä.

Case IH traktorit on erittäin vääntäviä, kestäviä, polttoainetaloudellisia ja niiden elinkaarikustannukset on markkinoiden alhaisimmat.

Pelkkää ureaa

Optumin moottorit täyttävät ympäristölainsäädännön vaatimukset pelkän urean avulla. Tämän ansiosta moottori on yksinkertainen, taloudellinen ja kompaktin kokoinen. Moottorin käyntilämpötila on esimerkiksi pakokaasujen uudelleen kierrätystä käyttäviä moottoreita alhaisempi. Alhaisempi käyntilämpötila säästää polttoainetta, moottorin kompponentteja ja oleellisesti vähentää tulipalon riskiä.

Loistava näkyvyys eteen

Kompaktin kokoisen moottorin ansiosta traktroin nokasta on voitu tehdä pienempi ja täten parannettu näkyvyyttä ohjaamosta traktorin etupuolelle. Hyvä näkyvyys traktorin eteen parantaa tarkkuutta vaativaa työtä esim. etunoslaitteeseen kytkettävän työkoneen kanssa.

Vaihteisto

Optum CVX on pystynyt yhdistämään ison traktorin vetotehon, pienen traktorin ketteryyden ja pitkän akselivälin ajettavuuden. Kone on suunniteltu nimenomaan Suomen ja Euroopan pienehköille peltolohkoille, missä traktorilta vaaditaan ketteryyttä, vetotehoa ja maantieajettavuutta.

Optum CVX -traktorin portaaton voimansiirto on saatavana sekä 40 km/h että 50 km/h -versioina, joissa molemmissa nopein peruutusnopeus on 27 km/h. Traktori on saatavana 2,15 metriä korkeilla takarenkailla, kooltaan 710/75R42. Ne välittävät yhdessä portaattoman vaihteiston kanssa traktorin suorituskyvyn tehokkaasti hyötykäyttöön ja tuottavat vaikuttavan vetovoiman.

Optum-traktoreissa on samanlainen etuakseli kuin pienemmissä Magnum-malleissa ja 2995 mm akseliväli. Etuakselin jousitus on toteutettu 2 hydraulisylinterillä, joissa on 8 asteen oskillaatiokulma sekä 110 mm pystysuuntainen liikevara, mikä takaa vakauden ja ajettavuuden maantiellä. Etäisyys etuakselista etunostolaitteeseen on lyhyt, mikä tekee traktorista erittäin vakaan ja kompaktin kokoisen.

Optum CVX voidaan varustaa lukkiutumattomalla ABS-jarrujärjestelmällä, joka parantaa merkittävästi turvallisuutta maantiellä. ABS-järjestelmä pystyy pellolla jarruttamaan automaattisesti sisempää takapyörää, jolloin kääntyvyys on normaalia parempi ilman, että sisäpyörä lukkiutuu. Lisäksi saatavana on renkaiden ilmanpainetta tarkkaileva järjestelmä, jolla voidaan kontrolloida 16 eri rengasta joko traktorissa tai työkoneessa. Järjestelmä on kytketty AFS700-monitoriin niin, että järjestelmä antaa varoituksen, kun rengaspaine ei ole halutuissa rajoissa.

 

Hydrauliikka

Nykyaikaiset työkoneet asettavat suuret vaatimukset traktorin hydrauliikalle. Traktorin on kyettävä antamaan öljyä merkittäviä määriä, nopeasti ja juuri silloin kun työkone sitä tarvii. Optum tarjoaa joko 165 l/min tai 220 l/min hydraulipumput, 215 bar paineen ja 70 l öljymäärän ulkoiseen käyttöön.

Takanostolaitteille suurimpienkaan työkoneiden nostaminen ei tuota vaikeuksia. Vetovarsien päästä mitattuna Optumin nostokyky on reilut 11 000kg. Etunostolaitteiden nostokyky on reilut 4 100kg.

Hydrauliikan niin lohkojen kuin nostolaitteiden hallinta on erittäin helppoa ja työergonomista käsinojassa olevien hallintalaitteiden avulla. Hydraulilohkojen säätäminen esimerkiksi tuoton ja ajan mukaan on helppoa. Hydraulilohkojen ja nostolaitteiden toiminta on mahdollista ohjelmoida päisteautomatiikkaan, mikä tuo merkittävää helpotusta päistekäännöksiin.

Voimanotto

Optum tarjoaa todella monipuolisen voimanotto tarjonnan. Takavoimanotossa tarjolla nelinopeuksinen ja edessää kaksinopeuksinen voimanotto. Etuvoimanoton nopeudet on 540, 540E, 1000 ja 1000E. E tarkoittaa ecoa ja mahdollistaa voimanoton pyörittämisen varsin pienillä moottorin kierroksilla. Esimerkiksi 540E toteutetan 1 598 moottorin kierroksilla.

Voimanoton kytkentävivut on sijoitettu työergonomisesti kyynärnojaa, mistä niiden hallinta on helppoa ja sujuvaa. Takalokasuojassa on myös voimanoton hallintanappi, mikä mahdollistaa voimanoton käytön traktorin ulkopuolelta.

 

Automaattiohjaus

 

Automaattiohjaus on työn tehokkuutta eniten parantava lisävaruste, mikä nykyajan traktoriin on saatavilla. Paraskin kuski ajaa noin 10 % päällekkäin tai hänelle jää välipaikkoja. Tämä 10 % on täysin hukkaan heitettyä työtä ja resurssien tuhlaamista. Karkeasti voidaan sanoa, että automaattiohjauksella koneketjusta saadaan 100 % hyödynnettyä. Tämän ansiosta esimerkiksi olemassa olevaa koneketjua voidaan pitää pykälää pienempänä suhteessa koneketjuun, missä automaattiohjaus ei ole käytössä.

Automaattiohjaus+automaattinen päistekäännös

Automaattiohjaukseen on saatavilla automaattinen päistekäännös (katso alla oleva video) erittäin edullisesti. Automaattinen päistekäännös entisestään lisää ajomukavuutta, vähentää peltomaan tallautumista ja tekee päisteestä juuri semmoisen kuin kuljettaja haluaa. Traktori voidaan laittaa kulkemaan  jokatoista ajolinjaa pitkin jolloin päistekäännöksestä saadaan hieman loivempi. Loivempi päistekäännös on hellävaraisempi peltomaalle ja mukavampi kuljettajalle.

Automaattiohjaus+automaattinen päistekäännös+päisteautomatiikka

Parhaan työtehon, työmukavuuden ja resurssien maksimaalisen hyödyntämisen saa kun yhdistetään automaattiohjaus, automaattinen päistekäännös ja päisteautomatiikka. Päisteautomatiikan avulla päisteessä toistuvat toiminnot (ajonopeuden säätö, ulosoton pysäytys, nostolaitteiden nosto, hydrauliikan toiminnot yms.) voidaan ohjelmoida tapahtumaan automaattisesti päisteeseen tultaessa. Voidaankin sanoa, että kun tämä voittajan yhdistelmä on käytössä, ei kuljettajan tarvitse huolehtia traktorin ajamisesta kuin työn alussa ja lopussa.

Kuinka tarkka automaattiohjaus on?

Automaattiohjauksen tarkkuus vaihtelee käytössä olevan tarkkuussignaalin mukaan. Tarjolla on kaksi tarkkuussignaalia: Egnos, minkä tarkkuus suomessa on 20-30cm ja RTK, minkä tarkkuus on 2-4cm. Egnostarkkuussignaalin käyttö on ilmaista, kun taas RTK:n käytöstä on maksettava käyttömaksua Geotrimille. Vahva suositus on, että esim. kylvössä, lietteen levityksessä ja niitossa käytettäisi RTK tarkkuutta, kun esimerkiksi äestyksessä, kevytmuokkauksess ja kasvinsuojelussa voidaan pärjätä Egnostarkkudella. RTK on täysin jälkivarusteltavissa, mikä antaa päätöksenteolle hieman joustavuutta. Traktorimyyjän kanssa kannattaa keskustella, kumpi tarkkussignaaleista sopii paremmin käyttäjän tarpeisiin.