New Holland T7

T7-mallistossa normaalin akselivälin traktoreita on neljä eri mallia. Pidemmän akselivälin malleja on samaten neljä. Mallistoon on saatavana kaikkiaan kolme erilaista vaihteistoa kokoluokan mukaan vaihdellen.

 

Range Command -vaihteistossa on 6 pikavaihdetta kolmella alueella, eli vaihteita on yhteensä 18. Kuusi peräkkäistä Powershift-välitystä kytketään sähkänapeista vedon katkeamatta, ja myös kolmen  alueen välillä vaihdetaan sähköisesti.
Power Command -vaihteistossa vaihteiden määrä on samaten 18, ja ne ovat  kaikki vedon katkeamatta kytkettäviä Powershift-vaihteita, jotka kytketään monitoimivivun sähkönapeista kytkimeen koskematta.
Auto Command edustaa portaattoman vaihteistotekniikan ehdotonta kärkeä. Ajaminen on uskomattoman helppoa, sillä  nopeutta säädetään yksinkertaisesti vipua liikuttamalla tai ajopoljinta painamalla.

Range Command / Power Command

Range Command -vaihteisto on sähköisesti toimiva kuusiportainen Powershift kolmella eri aluevaihteella, jotka valitaan päävaihteiden tapaan sähkönapeista. Power Command puolestaan tarjoaa saumatonta tehokkuutta 18 vaihteen välillä vedon katkeamatta missään vaiheessa. Molemmat versiot perustuvat jo pitkään käytössä olleeseen ja siten luotettavaan tekniikkaan.

RC- ja PC-vaihteistoissa automatiikka vaihtaa kuljettajan puolesta sekä pellolla että maantiellä. Vaihtaminen tapahtuu pellolla kuormituksen ja vääntömomentin perusteella. Maantiellä traktori vaihtaa tilanteen mukaan ylös ja alas automaattivaihteisen auton tapaan.

Ohjelmoitava päisteautomatiikka hoitaa usein toistuvat toiminnot nappia painamalla.40 km/h Eco tai 50 km/h -maantienopeudet on toteutettu suoravälitteisellä 19 vaihteella, jonka avulla saavutetaan hyvä hyötysuhde, sillä suurin vaihde saa voimansa suoraan moottorilta päävaihteiston ohi, ja tehohäviöt ovat mahdollisimman pienet. Etuakselin jousituksella ja etujarruilla varustettu 50 km/h -malli tuo kuljetusajoon uutta tehokkuutta. Suurimmassa osassa malleja on vakiovarusteena myös ryömintänopeudet.

Autocommand

New Hollandin Auto Command -vaihteisto edustaa vaihteistotekniikan huippua. Ajaminen on uskomattoman helppoa, ja liikkeelle päästään yksinkertaisesti vipua liikuttamalla tai ajopoljinta painamalla. Kokeneemmalle käyttäjälle on lukuisia lisäominaisuuksia, jotka antavat mahdollisuuden ottaa traktorin suorituskyvystä kaikki irti. Vaihteisto on myös hyötysuhteeltaan erinomainen, sillä useassa kohdassa saavutetaan 100 % mekaaninen välitys. Kaksoiskytkintekniikan ansiosta kuljettajan ei tarvitse millään lailla puuttua vaihteiston toimintaan alueen vaihdoista puhumattakaan.

Kolmeen nopeusmuistiin voi helposti asettaa minkä tahansa nopeuden välillä 20 m/h ja 50 km/h. Valittua nopeusmuistia vaihdetaan painamalla nappia monitoimivivusta, ja tallennettua nopeutta muutetaan yksinkertaisesti rullaa pyörittämällä. Valittu nopeus näkyy selkeästi värimonitorissa.

Yksi Auto Command -vaihteiston suurista eduista on sen kyky saavuttaa maantienopeudet normaalia alemmilla moottorin kierroksilla. 40 km/h saavutetaan jo kierroksilla 1550 ja 50 km/h vastaavasti kierroksilla 1700 r/min. Polttoainetta säästyy ja ajaminen on mukavampaa hiljaisemman äänen vuoksi.

AKTIIVIPYSÄYTYS
Auto Command -vaihteiston tärkeä turvallisuustekijä on aktiivinen pysäytystoiminto. Kun traktori pysähtyy risteykseen tai mäkeen, vaihteisto estää automaattisesti liikkumisen myös raskailla kuormilla perävaunun kanssa. Liikkeelle päästään uudelleen yksinkertaisesti vipua liikuttamalla tai poljinta painamalla. Pidempää pysäköinti varten sähköinen käsijarru on mukavasti suunnanvaihtajan yhteydessä.

NELJÄ ERILAISTA AJOTAPAA
Auto. Vivulla tai polkimella valitaan haluttu ajonopeus, ja Auto Command sovittaa moottorin kierrokset ja vaihteiston välitykset mahdollisimman taloudellisiksi.
Cruise. Nappia painamalla traktori ottaa valitun nopeusmuistin suurimman nopeuden ja ylläpitää pitää sen taloudellisimmalla tavalla.
Manuaali. Vivusta valitaan kiinteä vaihteiston välitys, ja poljin toimii kaasupolkimena. Vipua liikuttamalla välitys ja ajonopeus muuttuvat.
Voimanotto. Kun voimanotto kytketään päälle, moottorin kierrokset pysyvät tasaisina kuormituksesta riippumatta. Moottorin kierrokset valitaan käsikaasusta tai kierrosmuistista ja ajonopeus vivusta tai polkimesta.

Moottori

T7-traktoreiden voima perustuu uuden sukupolven Tier 4B ECOBlue -moottoreihin. Ne on rakennettu tuottamaan maksimaalinen teho ja vääntö pienellä polttoaineen kulutuksella ympäristöä säästäen. Moottorissa ei tarvita monimutkaista pakokaasujen takaisinkierrätystä eikä hiukkassuodatinta. Pakokaasujen jälkikäsittely tehdään kokonaan moottorin ulkopuolella tehokkaalla uudella HI-eSCR -järjestelmällä.

MITÄ ON Hi-eSCR
SCR-moottorista tulevan pakokaasun joukkoon ruiskutetaan lisäainetta nimeltä AdBlue. Pakokaasun ja AdBluen seos siirtyy katalysaattoriin, jossa typen oksidit muutetaan kemiallisen prosessin avulla typpikaasuksi ja vedeksi.Typpikaasu on täysin vaaratonta ja sitä on luonnostaan ilmakehässä 76 %. AdBlue-lisäainetta annostellaan tietokoneen ohjaamana, ja sitä kuluu n. 5 % polttoaineen määrästä. Hi-eSCR on SCR -teknologia uusin kehitysversio.

NEW HOLLAND HI-eSCR-etuja:
• ENEMMÄN TEHOA JA VÄÄNTÖÄ
Pakokaasun kierrätys on SCR-moottorissa tarpeetonta, toisin kuin muissa tekniikoissa. Moottori on säädetty optimaaliselle palamiselle, eli ajoitus on säädetty aikaisemmaksi ja palamislämpötila on korkeampi.  Tehoa ja vääntöä saadaan enemmän ja polttoainetta kuluu vähemmän.
• VASTAA KAASUUN HERKEMMIN
Moottori vastaa kaasuun herkemmin ja vääntömomentti on suurempi. Traktori tuntuu ajossa sekä pirteämmältä että vääntävämmältä, vaikka se kuluttaa vähemmän polttoainetta.
• YMPÄRISTÖN KUORMITUS VÄHENEE
Yksi ensimmäisen vaiheen moottori tuotti päästöjä saman verran kuin 100 uutta SCR-moottoria yhteensä.
• POLTTOAINETTA SÄÄSTYY
Uudella tekniikalla merkittävästi pienemmän polttoaineen kulutuksen ansiosta investointi tulee maksetuksi suhteellisen nopeasti takaisin. Vuosittainen säästö polttoaineessa on huomattava.

Hydrauliikka

T7-malleissa hydrauliikan ytimenä on suljettu kuormantunteva mäntäpumppu, joka tuottaa mallista riippuen 113-223 l/min. Hydrauliikkaan on mahdollista asentaa useita erilaisia venttiilipaketteja käyttötarpeen mukaan traktorin taakse tai keskelle. Range Command -malleissa on neljä ulkopuolisen hydrauliikan monipuolisesti säädettävää mekaanista venttiiliä, joiden ominaisuuksiin kuuluvat virtauksen säätö, kellunta ja painepalautus.

PCE- ja AC-malleissa on vakiovarusteena sähköventtiilit, joita hallitaan mukavasti käsinojassa olevalla Joystickilla, käsinojan päässä olevilla vivuilla tai monitoimiohjaimen keinukatkaisijalla. Sähköisten venttiilien ominaisuuksiin kuuluu normaalien toimintojen lisäksi virtauksen ajastus, jonka avulla hydrauliikan toiminnot voidaan tallentaa ja toistaa. Venttiileitä säädetään mukavasti ja havainnollisesti värimonitorista kuvakkeita koskettamalla. Kaikkiin T7-traktoreihin voidaan tehtaalta tilata sähköisesti Joystickillä hallittavia keskiventtiileitä etunostolaitteen tai etukuormaimen hallintaa varten.

T7-traktoreissa teho ei estä kuormaimen täyttä  hyödyntämistä., sillä niissä on lyömättömät ominaisuudet tuottavaa etukuormainkäyttöä varten. Esteetön näkyvyys joka suuntaan on kuormaimen käytön sujuvuudessa olennaista. Kun traktoriin asennetaan keskiventtiilit, sen Joystick on käsinojassa hyvällä paikalla ja kevyt sekä tarkka käyttää. Oma lukunsa on hydrauliikan tehokkuus, sillä kuormantuntevan pääpumpun tuotto on aina vähintään 113 l/min.

Ohjaamo

Kun nouset T7-traktorin ohjaamoon, huomaa heti miten tilava ja hiljainen se on. Kestävät ja laadukkaat materiaalit on yhdistetty korkealuokkaiseen viimeistelyyn. Kun istuudut muhkealle ilmajousitetulle istuimelle, voit nauttia 360°:n näkyvyydestä.

Ajon aikana yllätyt siitä, kuinka pehmeän ajokokemuksen 50 km/h -mallien ohjaamon ja etuakselin jousitukset saavat aikaan. Tehokas ilmastointi pitää sisäilman sopivana riippumatta olosuhteista ohjaamon ulkopuolella.  Automaattinen ilmastointi ja sähkösäätöiset lämmitettävät ulkopeilit ovat mainioita lisävarusteita monessa käytössä

Kaarevat suurikokoiset lasiovet heijastavat melua pois ja avautuvat riittävän laajasti. Suuri oviaukko helpottaa ohjaamoon nousua ja sieltä poistumista. Yhdessä reilunkokoisten rappujen ja kahvojen kanssa myös turvallisuus on taattu.

Avaintoiminnot käsikaasusta ja vaihteistosta voimanottoon ja hydrauliikkaan ovat hyvin oikean käden ulottuvilla. Ei ole tarpeen kurotella eikä etsiä hallintalaitteita ympäri ohjaamoa. Lisäksi hallintalaitteet on sijoitettu loogisesti. Käytön kannalta tärkeimmät toiminnot ovat parhaiten esillä, ja harvemmin käytetyt nostolaitteen valinnat ovat käsinojan kannen alla.

Istuinten valikoima on kattavuudessaan ja mukavuudessaan parasta mitä traktoreissa on tähän mennessä nähty. Verhoilussa on muhkea kulutusta kestävä pehmustus sekä matalataajuudella toimiva ilmajousitus. Myös turvavyöllä varustettu matkustajan istuin on korkeatasoinen ja riittävän kokoinen isommallekin apulaiselle.

Hallintalaitteet

Range Command- ja Power Command -malleihin on saatavana joko perinteinen käsinoja tai edistyksellinen SideWinder II, jonka yhteydessä olevassa monitoimivivussa on hyödynnetty New Holland – leikkuupuimureihin ja ajosilppureihin kehitettyä teknologiaa. Hallintalaitteet ovat yhdessä paikassa mukavasti sormenpäiden ulottuvilla, ja värimonitorista olennainen tieto selviää yhdellä vilkaisulla. Sidewinder on vakiovaruste Auto Command -malleissa sekä PCE-versioissa.

 

Sidewinder

SideWinder-käsinoja on merkittävä edistysaskel traktorin hallinnassa. Se on helppokäyttöinen ja selkeästi ymmärrettävissä. Kaikki avaintoiminnot käsikaasusta ja vaihteistosta voimanottoon ja hydrauliikkaan ovat yhdessä paikassa mukavasti sormenpäiden ulottuvilla.

Vaihteiden vaihtaminen, nostolaitteen käyttö, hydrauliikan ohjaus, moottorin kierrosten säätö ja ajosuunnanvaihto sujuvat monitoimivivusta nappia painamalla.

Monitoimista Joystickia voidaan käyttää etunostolaitteen, etukuormaimen tai hydrauliventtiilien hallintaan, ja kahta hydrauliventtiiliä ohjataan keinuvivusta. Hallittavat venttiilit voidaan valita IntelliView-värinäytöstä. Nostolaitetta hallitaan ja suuntaa voidaan vaihtaa painonapista. Lisäksi portaattoman vaiheiston nopeusmuistit vaihdetaan +/- näppäimestä sekä rullasta säädetään niiden nopeus.

 

Intelliview IV

T7-traktoreihin voi tilata tehtaalta jopa kahdeksan hydrauliikan venttiiliä, joten niiden yksilöllinen säätäminen luulisi olevan työlästä. T7-traktoreiden PCE- ja Auto Command -malleissa hydrauliikan virtaukset ja ajastukset voidaan säätää yksilöllisesti värimonitorista selkeiden kuvakkeiden opastamana. Monitorista voidaan ohjelmoida yksilöllisesti kaikkia taka- ja keskiventtiilejä siten, että sylinterin nosto ja lasku säädetään erikseen.

Uuden sukupolven päisteautomatiikka hallitaan Intelliview IV -kosketusnäytöstä. Sen avulla erilaisten toimintojen ohjelmointi on mahdollista ajon aikana, ja ohjelmaa voi muokata helposti traktorin ollessa paikallaan.

Useita erityyppisiä toimintoja kuten portaattoman vaihteiston muistit tai videokameran näkymän voi kytkeä toimimaan automatiikan kautta yhdellä napin painalluksella. Uuden T7-traktorin ISOBUS Class III -arkkitehtuuri sallii yhteensopivan työkoneen ohjata traktorin toimintoja, kuten ajonopeutta. Muita kosketusnäytön lisäominaisuuksia ovat suunnanvaihtajan kytkeytymisajan säätö sekä sähköisten hydrauliikan venttiilien toimintojen hallinta.