New Holland T6

Maatiloja ja käyttötarpeita on monenlaisia, ja siksi T6-mallisto on suunniteltu siten, että valinnanvaraa ja vaihtoehtoja on runsaasti erilaisiin tarpeisiin.  Eikä varmasti haittaa, että uusi T6 on huomiota herättävän upean näköinen ulkomuodoltaan.

 

T6-mallisto koostuu kuudesta eri teholuokasta, joista maksimitehoiltaan 125-155 hevosvoiman mallit T6.125-T6.175 ovat nelisylinterisiä ja 159 hv:n T6.180 kuusisylinterinen. Maksimitehojen lisäksi käytössä on lähes kaikissa versioissa reilusti lisätehoa – parhaimmillaan yli 20 hv. Voit valita huippusuositun 16×16 Electro Command™ -vaihteiston tai uutena vaihtoehtona kaksoiskytkintekniikkaan perustuvan 24×24 Dynamic Command -version, jossa on kahdeksan powershift-vaihdetta vedon katkeamatta. Malliston huipulla on New Hollandin portaaton Auto Command™ -vaihteisto. Myös varustetasoja on useita hyvin varustelluista vakiomalleista lähtien ja huipputason 50 km/h Deluxe -versioihin päätyen.

Ohjaamo

Kun nouset T6-traktorin ohjaamoon, huomaat heti miten tilava ja hiljainen se on. Kaarevat suurikokoiset lasiovet heijastavat melua pois ja avautuvat riittävän laajasti. Kestävät ja laadukkaat materiaalit on yhdistetty korkealuokkaiseen viimeistelyyn.

Kun istuudut muhkealle matalataajuusjousitetulle istuimelle, voit nauttia laajasta näkyvyydestä. Tehokas ilmastointi pitää sisäilman sopivana riippumatta olosuhteista ohjaamon ulkopuolella. Automaattinen ilmastointi ja sähkösäätöiset lämmitettävät ulkopeilit ovat mainio lisävaruste monessa käytössä. Ajaessasi 50 km/h -mallia yllätyt siitä, kuinka pehmeän ajokokemuksen ohjaamon ja etuakselin jousitukset saavat aikaan.

Käsinojat

Electro Command -malleissa varusteena on perinteinen käsinoja ja kätevä monitoimivipu. Valinnaista keskiventtiiliä hallitaan Joystick-ohjauksella. Auto Command -mallien edistyksellisessä Sidewinder-käsinojassa hallintalaitteet ovat yhdessä paikassa sormenpäiden ulottuvilla, ja värimonitorista olennainen tieto selviää yhdellä vilkaisulla.

Sidewinder II

SideWinder II -käsinojan avulla T6 Auto Command -traktorin hienot ominaisuudet ovat helposti hyödynnettävissä. Avaintoiminnot ovat selkeitä ja ymmärrettäviä sekä hyvin käden ulottuvilla. Vaihteiston hallinta, nostolaitteen käyttö, hydrauliikan ohjaus, moottorin kierrosten säätö ja ajosuunnan vaihto ovat toimintoja, joiden hallinta sujuu monitoimivivusta nappia painamalla.

Vaihteisto

 

Vaihteistoissa on nyt vaihtoehtoja enemmän kuin koskaan. Voit valita huippusuositun 16×16 Electro Command -vaihteiston tai täysin uuden kaksoiskytkintekniikkaan perustuvan 24×24 Dynamic Command -version, jossa on valittavana kahdeksan powershift-vaihdetta vedon katkeamatta. Malliston huipulla on New Hollandin portaaton Auto Command. Myös varustetasoja on useita alkaen hyvin varustelluista vakiomalleista ja päätyen huipputason 50 km/h Deluxe -versioihin.

Electro Command

Electro Command -vaihteistoa hallitaan painonapeista, joista on valittavissa kahdeksan vaihdetta kytkinpolkimeen koskematta. Niistä 4 peräkkäistä on Powershift-vaihteita, joiden välillä valinta sujuu vedon katkeamatta. Suunnanvaihto on aina sähköhydraulinen, ja Deluxe-versioissa automatiikka hoitaa tarvittaessa vaihtamisen sekä pellolla että maantiellä.

Electro Command™ -vaihteistoa hallitaan ergonomisesta monitoimivivusta. Se on sopivasti käden ulottuvilla ja ideaalinen
erityisesti, jos vaihteita vaihdetaan usein. Vivussa on myös nostolaitteen ja päisteautomatiikan hallinnat.

Dynamic Command

Kaksoiskytkimeen perustuva Dynamic Command-vaihteisto on New Hollandin todellinen huippu-uutuus.

Uuden vaihteiston tärkein ominaisuus on tässä kokoluokassa ainutlaatuinen 8-portainen Powershift. Uuden vaihteiston rakenne perustuu kaksoiskytkimeen ja kolmeen alueeseen, minkä lisäksi jokaisella alueella on kahdeksan Powershift-vaihdetta. Näistä neljä paritonta vaihdetta ja yksi monilevykytkin on sijoitettu yläakselille ja neljä parillista vaihdetta sekä toinen monilevykytkin ala-akselille.

Voima kytketään monilevykytkimien avulla vaihteelta toiselle saumattomasti, kun seuraava vaihde on jo kytkettynä ja käyttövalmiina. Kytkentä tapahtuu pehmeästi, nopeasti ja tehokkaalla tavalla. Kahdeksan päävaihteen ansiota alueen vaihtamista ei juurikaan tarvita, ja esimerkiksi B-nopeusalueella 4,0-17,2 km/h hoituvat käytännössä kaikki tavalliset peltotyöt.

Auto Command

Auto Command edustaa vaihteistotekniikan ehdotonta kärkeä. Ajaminen on uskomattoman helppoa, ja liikkeelle päästään yksinkertaisesti vipua liikuttamalla tai ajopoljinta painamalla. Kokeneemmalle käyttäjälle on runsaasti lisäominaisuuksia, joiden avulla on mahdollista ottaa kaikki irti traktorin suorituskyvystä. Kaksoiskytkintekniikan ansiosta kuljettajan ei tarvitse millään lailla puuttua vaihteiston toimintaan alueen vaihdoista puhumattakaan.

Kolmeen nopeusmuistiin voi helposti asettaa mitkä tahansa ajonopeudet välillä 20 m/h ja 50 km/h. Valittua muistipaikkaa vaihdetaan painamalla nappia monitoimivivusta, ja tallennettua nopeutta muutetaan yksinkertaisesti rullaa pyörittämällä. Valittu muisti ja nopeus näkyvät selkeästi värimonitorissa.

Auto Command™ -vaiheistossa on valittavana kolme nopeuden vaihdon herkkyyttä. Pehmeä’ on oikea valinta, kun halutaan mukavuutta esimerkiksi maantiellä tai liukkaalla kelillä. Normaaliasetus sopii tavalliseen peltoajoon. Nopea on kätevä vaikkapa lumitöissä kuormaimen kanssa. Aktiivisen pysäytystoiminnon avulla traktorin pysähtyessä risteykseen tai mäkeen, vaihteisto estää liikkumisen myös raskailla kuormilla. Uudelleen liikkeelle päästään yksinkertaisesti vipua liikuttamalla tai ajopoljinta painamalla.

Moottori

T6-traktorin voimanlähteenä on ECOBlue™ HI-eSCR -moottori, jonka on kehittänyt ja valmistanut New Hollandin sisaryritys FPT Industrial. sE täyttää uusimmat ympäristöä säästävät Tier 4B -päästönormit, ja se tarjoaa lisäksi useita muita isoja etuja.

Suorituskyky: lisääntynyt teho ja vääntö, parempi vaste kaasuun ja suuri lisäteho merkitsevät parempaa suorituskykyä.
Taloudellisuus: yhteenlaskettu polttoaineen ja AdBluen kulutus on joko sama tai alemmalla tasolla kuin Tier 4A -moottoreissa.
Yksinkertaisuus: yksinkertaisempi rakenne itse moottorissa ilman pakokaasujen takaisinkierrätystä tarkoittaa enemmän tehoa sekä vähemmän lämmöntuottoa, mikä lisää luotettavuutta.
Huolettomuus: ei hiukkassuodattimen aiheuttamia katkoja tai puhdistusta.

Uusimman HI-eSCR -teknologian ansiosta moottorit hengittävät vain puhdasta raikasta ilmaa, eikä pakokaasujen takaisinkierrätystä tarvita. Moottori vastaa paremmin kaasuun ja reagoi nopeasti kuormituksen muutoksiin. Voiman tuntu on helposti aistittavissa, kun tullaan ylämäkeen tai maalaji muuttuu kovemmaksi.

New Hollandin moottoreista saadaan tavallista enemmän irti, sillä lisätehot kytkeytyvät tarvittaessa päälle voimanottokäytössä, hydrauliikkaa hyödynnettäessä ja maantieajossa. Traktorissa on runsaasti teho- ja vääntöreservejä varalla, kun niitä eniten tarvitaan, eli raskaassa käytännön työssä.

Nimellisteho: Teho nimelliskierroksilla ilman lisätehoa.
Maksimiteho: Suurin teho ilman lisätehoa – saavutetaan nimellistehoa alemmilla kierroksilla.
Nimellisteho lisäteholla: Teho nimelliskierroksilla lisätehon kanssa.
Maksimiteho lisäteholla: Suurin teho, jonka moottori tuottaa täysi lisäteho päällä.

Hydrauliikka

Hydrauliikan tehokkuus on yhä tärkeämpi osa nykyaikaisen traktorin suorituskykyä, sillä työkoneet vaativat hydrauliikalta aikaisempaa enemmän sekä öljyn virtausta että muita ominaisuuksia. T6-traktoreissa hydrauliikan ytimenä on aina suljettu kuormantunteva mäntäpumppu, joka tuottaa nostolaitteelle ja ulkopuoliseen käyttöön Electro Command -malleissa 113 l/min ja ja Dynamic Command sekä Auto Command -malleissa 125 l/min. Pumppu säätää virtausta kulloisenkin tarpeen mukaan, joten polttoainetta säästyy silloin kun hydrauliikkaa ei tarvita.

Electro Command- ja Dynamic Command -traktoreissa on vakiovarusteena viisi ulkopuolisen hydrauliikan pikaliitinparia, joista yhtä hallitaa vaihtoventtiilillä. Ominaisuuksiin kuuluvat virtauksen säätö, kellunta ja painepalautus. Saatavilla on myös sähköventtiilit sekä kaksi tai kolme Joystickillä hallittavaa keskiventtiiliä esimerkiksi etukuormaimen hallintaa varten.

Auto Command -malleissa sähköiset ulkopuoliset venttiilit sekä Joystick ovat vakiovarusteina. Venttiilien hallinta sujuu mukavasti joko käsinojassa olevista vivuista, Joystickistä tai monitoimiohjaimen keinukatkaisijalla. Venttiileitä säädetään havainnollisesti värimonitorista kuvakkeita koskettamalla. Päisteautomatiikan avulla hydrauliikan venttiilien toiminnot voidaan automatisoida monipuolisesti.

Vetoteho

 

Voimanotossa on vakiovarusteena nopeudet 540, 540E ja 1000 r/min. Lisävarusteena on vaihtoehtoisesti mahdollista valita nopeudet 540E/1000/1000E. Taloudellinen 540E pienentää kulutusta, koska se toimii moottorin käyntinopeudella 1546 r/min. Voimanotto kytketään sähköisesti, ja Soft Start takaa kytkeytymisen pehmeästi ja estää työkoneilta voimanotolle tulevia kuormituspiikkejä.

T6-malllisto on suunniteltu etunostolaitteen käyttöä ajatellen. Sekä etunostolaite että etuvoimanotto ovat traktorin rakenteeseen täysin integroituja. Niitä hallitaan mukavasti ohjaamosta, mutta myös etunostolaitteessa itsessään on noston ja laskun sähkoinen hallinta koneiden kytkennän helpottamiseksi.

Etuakselit eri tarpeisiin

T6-traktoreihin on saatavana etuakseleita erilaisiin tarpeisiin. Vakioakseli on riittävän järeä nykyaikaisia raskaita etukuormaimia varten, mutta erikoistilauksena tehtaalta saa myös erikoisvahvan 4-kategorian akselin. Kääntyvä SuperSteer säästää arvokasta aikaa päisteissä. 50 km/h -malleissa on vakiovarusteena jousitettu etuakseli, jossa on hydraulinen levylukko sekä lukkojen ja nelivedon Terralock-automatiikka.

100% lukot

Deluxe-malleissa vetotehon varmistavat 100-prosenttisesti pitävät hydrauliset tasauspyörästöjen lukot, jotka kytkeytyvät samanaikaisesti sekä etu- että taka-akselilla.

Käsiteltävyyden takaa Terralock-automatiikka, joka kuljettajan niin halutessa kytkee käännyttäessä samalla lukot ja nelivedon pois sekä takaisin päälle.